Hi Black Pearl, 2000, bewerkte foto
De schouw
Een donker werk boven een donkere schouw.
Je vraagt je af of dat opzettelijk zwart is of beroet werk.
Bij nadere beschouwing komt er een soort Michelin mannetje te
voor schijn uit de diepe diepte. Hij bestaat uit zwarte parels.
Het zijn nog jonge parels, later zullen zij afbladeren tot moer.
Een parel spreekt tot iedere verbeelding, daar weet Vermeer meer
van. Volgens de overtuiging van de Mongolen verhoogt afkooksel
van parels de kracht van de mannen. Parels schijnen vrouwen mooie
dromen te geven, maar dat lijkt me niet juist. Uit eigen ervaring
weet ik dat ik zonder die parels ook geweldige dromen kan hebben.
Bovendien zijn mijn dromen ook zeer culitivé.
Anderen vonden dat de kunstenaar je in de slaap van de fantasie
probeerde te krijgen, zodat hij ondertussen goed in je bevleugelde
leeghoofd kon vlooien. Een beetje nieuwe luister kon geen kwaad.
Het verhult onbuigzaamheid.
Het zwart en zeker het te veel aan zwart, kan je inzicht behoorlijk
bederven. Het mindere licht is ontploft en laat bijna niets meer zien.
Ik ken een dichter die het had over het zwart gaapt altijd aan.
En inderdaad, het zwart is het moedernaakt oneindig als het heelal.
Daldiep wordt je misschien nog getroost met het zwart en is op
zijn mooist als schaduw van het water.